Zorgverleners:

Update Zorgverleners (25-4-2022)

De subsidieregeling ‘Coronabanen in de zorg (COZO) wordt opnieuw opgestart. De verwachting is dat de nieuwe subsidieregels eind juni a.s. gepubliceerd worden. Vanaf dat moment kunnen de zorgorganisaties weer aanspraak maken op de COZO voor 2022.

Begin februari jl. werd de verlening van de regeling tijdelijk opgeschort na signalen van mogelijk oneigenlijk gebruik van de regeling. Om het risico op oneigenlijk gebruik of misbruik van de verlenging zoveel mogelijk te beperken worden extra maatregelen genomen bij de COZO voor 20022.

Extra maatregelen
Deze zijn bijvoorbeeld:

  • Zorgaanbieders moeten voldoen aan extra waarborgen voor authenticiteit
  • Er wordt geen voorschot voor het hele bedrag maar een gedeelte gegeven
  • Detacheerders moeten lid zijn van een brancheorganisatie
  • Detacheerders moeten een kwaliteitskeurmerk hebben.
  • Alle subsidieaanvragen boven de 125.000 euro worden gecontroleerd.
  • De Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I) is bevoegd om extra stukken op te vragen bij de aanvrager

Coronabanen in de zorg
Coronabanen in de zorg zijn tijdelijke banen in de zorg in ondersteunende functies. Doel van deze coronabanen is dat zorgmedewerkers ontlast worden bij de buitengewoon hoge zorgvraag, uitval van collega’s en overbelasting en inhaalzorg door corona. De subsidieregeling COZO financiert de volledige loonkosten en daarnaast een opslag voor de begeleiding van deze banen. Zorgorganisaties kunnen met de verlenging van COZO voor 2022 aanspraak maken op subsidie voor coronabanen voor de periode tussen 1 januari 2022 en 30 juni 2022.

Openstelling
De subsidieregeling wordt opnieuw ingericht met extra maatregelen. Vervolgens wordt de regeling voorgelegd aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk. Zodra dit plaatsgevonden heeft wordt de regeling weer opengesteld en worden eerdere aanvragers van de COZO geïnformeerd door uitvoeringsorganisatie DUS-I.

Update Zorgverleners (8-2-2022)

De verlening van de subsidieregeling ‘Coronabanen in de zorg (COZO)’ is tijdelijk opgeschort. Hierdoor kun je als zorgaanbieder voorlopig geen aanvraag doen voor de COZO-subsidie voor de periode januari t/m juni 2022. Conny Helder, de minister voor Langdurige Zorg en Sport, heeft dit besluit genomen na een signaal van mogelijk misbruik van deze regeling.

COZO-regeling
De COZO-regeling is als crisismaatregel ingezet om zorgmedewerkers te ontlasten in ondersteunende functies. In 2022 zou de COZO opnieuw verlengd worden, waardoor de regeling zou lopen tot en met 30 juni 2022. Het uitgangspunt is dat zorgaanbieders op een later moment aanspraak kunnen maken op de subsidieregeling COZO voor de periode januari tot en met 2022. Afhankelijk van de aard en omvang van de signalen kan het zijn dat het ministerie het beleid rondom misbruik en oneigenlijk gebruik in relatie tot deze subsidieregeling aanpast, voordat de verlenging van de regeling ingaat.

Coronabanen in de zorg
Coronabanen in de zorg zijn tijdelijke banen in de zorg in ondersteunende functies. Door deze coronabanen worden zorgmedewerkers ontlast bij de buitengewoon hoge zorgvraag van corona. De subsidieregeling COZO financiert de volledige loonkosten en daarnaast een opslag voor de begeleiding van deze banen. In 2021 werd voor bijna 84 miljoen euro aan subsidie verleend vanuit de regeling.

Update Zorgverleners (21-6-2021)

Vergoeding paramedische herstelzorg verlengd
De regeling voor het vergoeden van paramedische herstelzorg voor mensen die Covid-19 klachten hebben wordt verlengd. De regeling zou 1 augustus a.s. aflopen maar wordt verlengd tot 1 augustus 2022. Daarnaast wordt de regeling op enkele punten gewijzigd. Deze wijzigingen gaan per 1 juli a.s. in.

Paramedische herstelzorg
Paramedische herstelzorg richt zich op het verminderen van klachten van mensen die een Covid-19-besmetting hebben doorgemaakt en die ernstige klachten of beperkingen ervaren bij hun herstel. Paramedische herstelzorg richt zich op het verminderen van deze klachten. Deze zorg bestaat uit fysiotherapie, oefentherapie, logopedie, diëtetiek en/of ergotherapie. Voor vergoeding van de paramedische herstelzorg is een verwijzing van een huisarts of medisch specialist nodig.

Voorwaarden
Om voor vergoeding uit het basispakket in aanmerking te komen, moeten de verwijzing en zorg in een bepaalde termijn na het ziektestadium worden gegeven. Het acute ziektestadium is de fase van Covid-19 waarin de patiënt symptomen als koorts en benauwdheid heeft. Naast de verlenging van de regeling is besloten om deze termijn ook te verlengen. Destijds is gekozen voor een termijn van vier maanden tussen het einde van het acute ziektestadium en de verwijzing naar paramedisch herstelzorg. Het Zorginstituut vond dit noodzakelijk om een duidelijke relatie te zien tussen Covid-19 en de klachten bij het herstellen ervan. Op advies van het Zorginstituut wordt deze termijn nu verlengd naar zes maanden.

Patiënten die in eerste instantie geen behoefte aan paramedische herstelzorg lijken te hebben en daarvoor ook niet zijn verwezen, kunnen later toch hinderlijke klachten en beperkingen ontwikkelen, waardoor toch behoefte aan paramedische ondersteuning ontstaat. Deze patiënten kunnen wel aanspraak maken op reguliere paramedische zorg uit het basispakket. Dit gaat dan over logopedie, ergotherapie en diëtetiek.

Doorverwijzing
Een andere voorwaarde die gewijzigd wordt, is dat de huisarts ook mag verwijzen voor een tweede behandelperiode. In de vorige regeling mocht alleen de medisch specialist dit doen. Deze verwijzing vindt plaats in het uitzonderlijke geval dat een tweede behandelperiode nodig is na de eerste behandelperiode van zes maanden. Ook deze voorwaarde wordt gewijzigd op advies van het Zorginstituut.

Ingang
Vanaf 1 juli 2021 gaat de nieuwe regeling in. Zie voor meer informatie de website van het Zorginstituut.

Update Zorgverleners (15-6-2021)

Loketten aanvragen zorgbonus 2021 open
Vandaag vanaf 9.00 uur zijn de loketten geopend voor het aanvragen van de zorgbonus. DUS-I open het aanvraagloket voor zorgaanbieders. Pgb-budgethouders (Wmo 2015, Jeugdwet, Wlz) kunnen ook vanaf vandaag terecht bij het aanvraagloket van de SVB. Beide loketten sluiten op dinsdag 27 juli a.s. om 18.00 uur.

Regeling
Zorgaanbieders en pgb-budgethouders die vallen onder de WMO 2015, Jeugdwet of Wlz kunnen voor hun zorgprofessionals een bonus aanvragen. Voorwaarde is dat de zorgprofessional in de periode van 1 oktober 2020 tot 15 juni 2021 een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd vanwege COVID-19, door onder uitzonderlijke omstandigheden zorg te bieden. Ook voor derden, zoals ingehuurde schoonmakers, zzp’ers en uitzendkrachten kan door de zorgaanbieder een bonus worden aangevraagd. Alleen zorgprofessionals die niet meer verdienen dan twee keer modaal kunnen voor de bonus in aanmerking komen. De bonusregeling is ten opzichte van 2020 uitgebreid en omvat nu onder meer ook verloskundigen en fysiotherapeuten.

Voorwaarden
De voorwaarden voor de 2021 bonusregeling zijn grotendeels gelijk aan die van 2020. Wel zijn er enkele aanpassingen gedaan, waaronder dat de aanvrager van de bonus zich ervan dient te vergewissen dat elke zorgprofessional maximaal 1 bonus krijgt. Ook is de voorwaarde toegevoegd dat aanvragers geen nadere voorwaarden of verplichtingen mogen stellen aan de uitkering van de bonus voor de zorgprofessional.

Handreiking
als zorgprofessional in aanmerking komt voor de zorgbonus, en hoe je de zorgbonus kunt aanvragen, staat beschreven in een handreiking:

Update Zorgverleners (11-6-2021)

Verlenging COZO
Het kabinet heeft besloten de subsidieregeling ‘Coronabanen in de Zorg’ (COZO) te verlengen t/m 31 december 2021. De reden is dat het afgelopen jaar veel gevraagd heeft van zorgprofessionals, terwijl de komende periode in het teken staat van inhaalzorg en het herstel van zorgprofessionals.

Coronabanen zijn tijdelijke banen waarmee zorgprofessionals worden ondersteund. Voor het tweede tijdvak stelt het ministerie van VWS hiervoor € 40 miljoen beschikbaar.

Coronabanen zijn een initiatief van het kabinet om de cruciale sectoren zorg, onderwijs en handhaving & toezicht te ondersteunen tijdens de coronapandemie. Zorgorganisaties hebben tot nu toe voor 3.740 coronabanen subsidie aangevraagd. Daarvan volgen 947 mensen een zorg- of welzijnsopleiding, wat hen klaarstoomt voor duurzaam werk in de zorg.

Aanvragen voor het tweede tijdvak van de subsidieregeling coronabanen in de zorg kunnen worden ingediend van 14 juni 2021 09.00 uur tot en met 25 juni 17.00 uur.

Meer informatie over de subsidie en het aanvragen van de subsidie: subsidie coronabanen in de zorg.

De gepubliceerde subsidieregeling is hier te vinden: publicatie subsidieregeling.

Update Zorgverleners (2-3-2021)

Subsidieregeling ‘coronabanen in de zorg’ (COZO)
Het kabinet stelt 80 miljoen euro beschikbaar om zorgorganisaties te ondersteunen met tijdelijke coronabanen. Als werkgever kun je subsidie krijgen om mensen tijdelijk in te zetten in ondersteunende functies.

Je kunt subsidie aanvragen voor het invullen van één van deze ondersteunende functies:

  • Coronabaan gastvrouw / gastheer
  • Coronabaan zorg-assistent / zorgbuddy
  • Coronabaan ADL–ondersteuner
  • Coronabaan welzijns-assistent
  • Coronabaan ondersteuner zorgmedewerker
  • Coronabaan ondersteuner veiligheid

Het gaat om tijdelijke, extra ondersteuning die aanvullend is op de normale formatie. Bekijk op de website https://www.dus-i.nl/subsidies/coronabanen-in-de-zorg enkele voorbeelden van taken die binnen bovengenoemde functies kunnen vallen. Als zorgorganisatie ben je vrij de functies zelf in te vullen.

De subsidieaanvraag betreft een functie voor maximaal 6 maanden binnen de periode van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. Ook het contract mag een maximale looptijd hebben van 6 maanden. Voor werknemers die een deeltijd mbo-leereenheid van 6 maanden op niveau 3 volgen wordt deze periode verlengd tot 1 september 2021. De functies mogen pas per 1 januari 2021 zijn opengesteld en het moet gaan om nieuwe instroom. Er wordt verwacht dat de werkgever zich inzet voor een warm welkom, een goede begeleiding van de medewerkers en waar mogelijk voor hun ontwikkeling.

Voorwaarden
In principe kunnen alle zorg- en welzijnsaanbieders de subsidie aanvragen. Zie hiervoor bovengenoemde website.

Elke medewerker met een coronabaan moet gemiddeld minimaal 20 uur per week werken, gedurende een periode van minimaal twee maanden en maximaal zes maanden. Het is mogelijk om mensen in dienst te nemen of in te lenen. De coronabanen zijn op of na 1 januari 2021 gecreëerd en mogen niet ook op een andere manier bekostigd worden.
Het aantal werkzame personen bij de werkgever mag niet met meer dan 100% toenemen met het aantal coronabanen dat wordt aangevraagd. Tenzij de zorgaanbieder maximaal twee werkzame personen in dienst heeft, dan mag subsidie aangevraagd worden voor maximaal drie coronabanen.
Door het indienen van een aanvraag stem je ermee in dat in ieder geval de naam en vestigingsplaats van je zorgorganisatie, het verstrekte voorschot en de verleende en vastgestelde subsidie openbaar gemaakt kunnen worden.

Hoogte subsidie
De maximale subsidiebedragen liggen op 120% van het wettelijk minimumloon. De bedragen van het wettelijk minimumloon gelden voor een volledige werkweek. Meestal is dat 36, 38 of 40 uur per week. Dit is afhankelijk van de cao-afspraken voor die sector.
Het maximale subsidiebedrag per fte coronabaan bedraagt 25.440 euro en per zorgaanbieder worden er maximaal 157 voltijds coronabanen gesubsidieerd.

Subsidie aanvragen
Tussen 1 maart om 9:00 uur t/m 31 maart 2021 om 17:00 uur kun je de subsidie aanvragen. Het beschikbare bedrag van 80 miljoen euro wordt evenredig verdeeld over de complete aanvragen.
Je hebt bij de aanvraag de SBI-code nodig waarmee je op 1 januari 2021 stond ingeschreven bij de KvK. In principe kunnen alleen organisaties met een SBI-code die voorkomt in de regeling subsidie aanvragen.
Op genoemde website kan met een online aanvraagformulier de subsidie worden aangevraagd.

Subsidie verantwoorden
De subsidies tot 25.000 euro worden ‘ambtshalve’ vastgesteld; er kan een steekproef worden uitgevoerd.
Voor subsidies tussen 25.000 en 125.000 euro moet je a.h.v. een verklaring inzake werkelijke kosten aantonen dat de activiteiten zijn uitgevoerd en dat je hebt voldaan aan de subsidieverplichtingen. Er kan een steekproef worden uitgevoerd voor de controle van de verklaring inzake werkelijke kosten.
Voor een subsidie van 125.000 euro of meer leg je verantwoording af a.h.v. een bijlage bij de jaarrekening. Hierbij moet een verklaring van een accountant worden bijgevoegd, opgesteld volgens het vastgestelde accountantsprotocol.

Update Zorgverleners (1-3-2021)

Zorgbonus voor zorgverleners pgb
Als zorgverlener kun je in aanmerking komen voor een zorgbonus, als je je hebt ingezet voor patiënten en cliënten met corona of als je hebt bijgedragen aan de strijd tegen corona. Werk je voor een zorgaanbieder dan kon in het najaar van 2020 een bonus worden aangevraagd. Word je betaald vanuit een pgb, dan kan vanaf heden de zorgbonus worden aangevraagd, mits je voldoet aan de voorwaarden van de pgb-zorgbonusregeling.

Pgb-zorgbonusregeling
De pgb-zorgbonusregeling is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant. Deze regeling is voor budgethouders met een budget uit de Wmo, Jeugdwet en Wlz. Dat betekent dat mensen met een persoonsgebonden budget uit de Wmo, Jeugdwet en Wlz vanaf 1 maart bij de Sociale Verzekeringsbank een aanvraag kunnen indienen voor een zorgbonus voor de pgb-zorgverlener. De zorgbonus is bedoeld voor de zorgverleners die tussen 1 maart en 1 september 2020 een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd in de strijd tegen corona.

Voorwaarden
Met de voorwaarden uit de pgb-bonusregeling is zoveel mogelijk aangesloten bij de bonusregeling uit 2020 waarbij zorginstellingen een bonus konden aanvragen voor hun zorgprofessionals. Ook in die bonusregeling was het belangrijk dat de uitzonderlijke prestatie zo onafhankelijk mogelijk wordt beoordeeld. Dit komt erop neer dat het niet wenselijk is dat de zorgverlener een pgb-zorgbonus voor zichzelf aanvraagt. In de pgb-zorgbonusregeling zijn daarom voor de zorgverlener vergelijkbare voorwaarden opgenomen. Dit betekent dat het niet mogelijk is een pgb-zorgbonus aan te vragen voor zorgverleners die met een overeenkomst van opdracht met familie (partner, ouders, kinderen) zorg verlenen of door zorgverleners die ook zelf vertegenwoordiger zijn van de budgethouder. Op deze manier wordt zo onafhankelijk mogelijk beoordeeld of een zorgverlener in aanmerking komt voor de zorgbonus.

Handreiking
Of je als zorgverlener in aanmerking komt voor de zorgbonus, en hoe de zorgbonus aangevraagd kan worden staat beschreven in de handreiking (zie www.rijksoverheid.nl/zorgbonus).

Update Zorgverleners (5-1-2021)

Als zorgverlener heb je persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) nodig om je beroep te kunnen uitoefenen.
Ook als werkgever moet je de werknemers persoonlijke beschermingsmiddelen aanbieden.
Deze zijn bijvoorbeeld:

  • Mondneusmaskers (klasse FP1, FFP2 en FFP3)
  • Chirurgische maskers
  • Isolatiejassen
  • Spatbrillen
  • Schorten
  • Handschoenen
  • Desinfectiemiddel

Als zzp’er in de zorg kun je op 3 manieren beschermingsmiddelen aanvragen:

  1. Via je opdrachtgever
  2. Via je beroepsvereniging
  3. Via beroepsvereniging SoloPartners, zie www.solopartners.nl/corona (zonder lidmaatschap).

Je kunt deze aanvragen via het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH).

Kijk voor overige informatie op: https://ondernemersplein.kvk.nl/persoonlijke-beschermingsmiddelen-corona-zorg-aanvragen/

Update Zorgverleners (26-11-2020)

Staatssecretaris Van Huffelen heeft het voorstel voor de ministeriële regeling naar de Tweede Kamer gestuurd, dat ervoor zorgt dat als je een eenmalige financiële bijdrage ontvangt als zorgverlener van de Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC) dat dit bedrag wordt uitgezonderd van de vermogenstoets toeslagen. Hiervoor moet je dan wel een verzoek indienen.
Als zorgverlener kun je deze bijdrage ontvangen als je als gevolg van je werk in de coronazorg op de intensive care bent terechtgekomen. De regeling geldt ook voor nabestaanden van zorgverleners, die als gevolg van hun werk in de coronazorg komen te overlijden.

Update Zorgverleners (18-9-2020)

Als zorgverlener en als leraar kun je vanaf 21 september a.s. voorrang krijgen bij het testen op corona. De voorrang bij testen geldt als je coronaklachten hebt, zoals verkoudheid, hoesten, benauwdheid, koorts, etc. Daarnaast gelden de volgende voorwaarden:

  • Je bent onmisbaar voor de (directe) patiëntenzorg en continuïteit van die zorg (ook voor laboratoriumpersoneel).
  • Als je niet te vervangen bent door een collega.
  • Als je tegen betaling zorg verleent op grond van de:
    –     Zorgverzekeringswet;
    –     Wet Langdurige Zorg;
    –     Wet Maatschappelijke Ondersteuning (vooral respijtzorg en dagbesteding);
    –     intramurale onderdelen van de Jeugdwet;
    –     Wet forensische zorg;
    –     Wet Publieke Gezondheid;
    –     of onder de reikwijdte van de Wet BIG vallen.

Dit geldt ook voor jou als zzp’er, uitzendkracht en als medewerker die uit een pgb betaald wordt, als je werkt voor een zorgaanbieder in het kader van bovenstaande wetten. Verricht je onbetaalde/informele zorg dan kom je niet in aanmerking.

Hoe maak je een testafspraak?

Er komt een speciaal nummer, dat nog wordt bekend gemaakt. Je houdt je bsn-nummer bij de hand. Ben je (gedeeltelijk) in dienst van een werkgever, houd dan de naam van je werkgever bij de hand. Ben je zzp’er of vrijgevestigde zorgprofessional, houd dan je KvK-nummer of de AGB-code bij de hand. De medewerker van het callcenter vertelt je dan waar jij je kunt testen en welke bewijsstukken je moet meenemen.

Hoe gaat het op de testlocatie?

  • Binnen elke GGD-regio is er minstens 1 testlocatie waar zorgmedewerkers met prioriteit getest kunnen worden. Het moment van de testafname hangt af van de openingstijden van de regionale testlocatie.
  • Waar mogelijk word jij dezelfde dag in de ochtend getest en ontvang je in de avond de testuitslag.
  • Je blijft thuis tot je de testuitslag krijgt en verlaat alleen je huis voor de testafspraak.
  • Bij de testlocatie moet je jouw identiteitsbewijs laten zien en het bewijsstuk waarmee je aantoont dat je in de zorg werkt:
    –     een loonstrookje als je in dienst bent bij een zorginstelling;
    –     een afschrift van de registratie op www.wkkgzzelftest.nl; een zorgovereenkomst of een afschrift van de AGB-code in het AGB-register als je zelfstandige bent of als vrijgevestigde zorgprofessional werkt.
    –     je mag deze bewijsstukken op papier tonen of via uw telefoon.

Uitslag

Je kunt de testuitslag raadplegen op www.coronatest.nl
Bij een negatieve uitslag kun je direct weer op locatie aan het werk.
Bij een positieve testuitslag moet je thuis in isolatie. De GGD neemt binnen 24 uur na de test contact met je op en start dan direct het bron- en contactonderzoek.
Heb je geen DigiD, dan krijg je de uitslag telefonisch (meestal de volgende dag).

Update Zorgverleners (20-8-2020)

Werk je in de zorg en heb jij je gedurende de coronacrisis (1 maart tot 1 september 2020) ingezet voor patiënten/cliënten? En heb je de effecten van corona ondervonden? Dan krijg een bonus van 1.000 euro netto. De bonus wordt belastingvrij uitgekeerd. De bonus is voor verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden en ondersteunend personeel. Deze professionals zijn werkzaam in alle sectoren voor zorg en ondersteuning (verpleeghuiszorg, ambulancezorg, ziekenhuizen, gehandicaptenzorg, wijkverpleging, maatschappelijke ondersteuning, geestelijke gezondheidszorg, jeugdzorg, UMC’s, etc). Ook schoonmaakpersoneel komt in aanmerking. Er is nog discussie over de precieze afbakening.

De bonusregeling wordt in de zomermaanden opgesteld. Op het moment dat de bonusregeling in werking is getreden, kunnen zorginstellingen een aanvraag indienen voor hun werknemers en zzp’ers. Het streven is om uiterlijk 1 oktober 2020 het loket voor het indienen van de aanvragen te openen.

Update Uitbreidingsregeling eHealth Thuis (SET COVID) (4-7-2020)

Ben je een aanbieder van wijkverpleging, huisartsenzorg, GGZ of een aanbieder van ondersteuning in het kader van de WMO en wil je extra investeren om structureel met digitale zorg op afstand aan de slag te gaan dan kun je in aanmerking komen voor een subsidie. Het ministerie van VWS maakt 77 miljoen vrij voor ondersteuning en zorg op afstand via digitale toepassingen. Het gaat om een aanvullend bedrag bedoeld voor zorg aan thuiswonende, kwetsbare ouderen en mensen met een chronische ziekte of beperking.

De subsidie is bedoeld voor zorgaanbieders die digitale zorg structureel willen gaan inzetten als onderdeel van de zorg die zij verlenen. Per aanvraag is een maximumbedrag van € 50.000,– beschikbaar. De subsidie kan gebruikt worden voor onder meer de aanschaf van apparaten, het inhuren van hulp bij de implementatie en scholingskosten voor personeel. Hierbij is een eigen bijdrage geen vereiste. Een substantieel gedeelte van het subsidieplafond is gereserveerd voor de wijkverpleging. De regeling wordt in de tweede helft van juli geopend. Meer informatie is te lezen op de website van RVO.nl.

Update Financiële steun zorgverzekeraars voor zorgaanbieders (update 17-6-2020)

Als zorgverlener weet je niet of de vergoeding voor omzetderving na 30 juni a.s. zal doorlopen. De compensatie bedraagt in beginsel het verschil tussen de verwachte omzet in een situatie zonder corona en de gerealiseerde productie. In de beleidsregel heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa ) een rekenregel opgenomen om de hoogte ervan te bepalen. Deze maatregel zou aanvankelijk voor de periode 1 maart tot 1 juni 2020 gelden, maar is inmiddels verlengd tot 1 juli 2020.

Minister De Jonge wil aan de zorgaanbieders meer duidelijkheid geven voor de situatie na 1 juli voor wat betreft de compensatie omzetderving in de Wlz. Om te komen tot een perspectief voor de financiële maatregelen sluit hij aan bij het perspectief voor de herstart van de zorgverlening zelf, die is uitgewerkt in de “Routekaart voor mensen met een kwetsbare gezondheid inzake COVID-19”. In aanvulling op deze routekaarten heeft het veld diverse handreikingen opgesteld die concrete handvatten bieden voor zorgverleners om de herstart mogelijk te maken.

De routekaart maakt duidelijk dat de extramurale zorg per 1 juni is opgestart. Ook krijgt per 1 juni 2020 iedere cliënt in de gehandicaptenzorg – zowel cliënten die thuis wonen,  als in een woonvorm van een zorgaanbieder – een vorm van dagbesteding. Vanaf 15 juni geven alle locaties een invulling aan de mogelijkheid van bezoek en is ook logeren buiten de instelling weer mogelijk. Verpleeghuizen zijn eveneens vanaf 15 juni weer open voor één of meer bezoekers, tenzij er nog sprake is van besmettingen. In het verlengde hiervan kunnen mensen die nu op de wachtlijst staan, ook de stap naar het verpleeghuis maken. Ook is daar de dagbesteding weer opgestart.

Tegelijkertijd realiseert de minister zich dat aanbieders tijd nodig hebben om weer volop in bedrijf te komen en voor de opname van nieuwe cliënten. Aanbieders zullen bij het hervatten van alle zorg en ondersteuning de omschakeling moeten maken naar het ‘nieuwe normaal’. Vandaar dat de minister de NZa heeft gevraagd de maatregel in de Wlz te verlengen tot 1 augustus voor de gehandicaptenzorg (zowel de intramurale zorg als de extramurale dagbesteding) en intramurale ggz (binnen de Wlz) en tot 1 september 2020 voor de intramurale ouderenzorg. Na deze data komen aanbieders in beginsel niet meer in aanmerking voor de vergoeding van de doorlopende kosten.

Voor uitzonderlijke situaties gaat de minister  de NZa vragen om de beleidsregel aan te passen, zodat zorgkantoren de mogelijkheid krijgen om tot uiterlijk 31 december 2020 maatwerkafspraken te maken. De uitwerking van deze uitzonderingsregeling vergt nog nadere afstemming met de NZa en Zorgverzekeraars Nederland. Daarnaast bestaat reeds op basis van de huidige beleidsregel van de NZa de mogelijkheid om extra kosten als gevolg van corona te vergoeden. Deze mogelijkheid loopt door tot 31 december 2020 voor alle aanbieders in de langdurige zorg.

Subsidieregeling InZicht (14-5-2020)

Als zorgverlener wil je meer tijd overhouden voor directe zorg voor je klanten, terwijl je meer regie op het zorgproces wilt hebben voor klanten en mantelzorgers. Hiervoor heeft het ministerie van VWS in 2019 de subsidieregeling InZicht ingesteld. Vanaf deze week kun je nieuwe aanvragen indienen, terwijl de looptijd van de regeling met een jaar is verlengd tot eind 2022.

Meer kwaliteit van zorg

Als zorgverlener ervaar je meestal een hoge werkdruk door overbodige regels of ingewikkelde uitwisseling van gegevens. Je moet vaak meerdere malen gegevens overtypen terwijl de patiënt steeds weer zijn verhaal moet doen aan verschillende zorgverleners. Door elektronische uitwisseling van gegevens kun je als zorgprofessional beter en sneller gegevens overdragen, terwijl je daardoor eerder alle informatie van de klant beschikbaar hebt. Klanten en mantelzorgers kunnen door meer inzicht in de zorginformatie via een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) meer regie nemen over hun zorg.

Het ministerie van VWS werkt bij het stimuleren van elektronische gegevensuitwisseling nauw samen met de branche- en beroepsorganisaties ActiZ, VGN, GGZ Nederland, Zorgthuisnl en V&VN. Geïnteresseerde zorgaanbieders en samenwerkingsverbanden kunnen bij DUS-I een aanvraag voor de subsidieregeling InZicht indienen.

Verlenging regeling

Afgelopen 1,5 jaar deden 16 samenwerkingsverbanden in de zogenoemde ‘Proeftuinen InZicht’ al ervaring op met het uitwisselen van gegevens. Daarnaast is ook kennis opgedaan met het aanvraagproces voor de regeling in 2019. Een belangrijk leerpunt was dat doorgaans meer tijd nodig is voor een subsidieaanvraag en ook voor het behalen van resultaten. Om die reden is de looptijd van de regeling met 1 jaar verlengd tot eind 2022.

Bijstand voor zelfstandigen (Tozo) ook voor zorgverlener (29-4-2020)

Ben je een zorgaanbieder en heb je ondersteuning nodig, dan moet je deze aanvragen bij de ‘inkopers’ van zorg, d.w.z. de zorgverzekeraars en de gemeenten. Maar stel dat je van hen niet de ondersteuning krijgt of stel dat je inkomen onder bijstandsniveau blijft, dan kun je als zelfstandige zorgaanbieder in aanmerking komen voor de Tozo-regeling, mits je aan de voorwaarden van de Tozo-regeling voldoet. De aanvraag moet je indienen bij de gemeente waar je woont.

Zorgondernemingen krijgen ook compensatie (TOGS) (16-4-2020)

Als Zorgverlener kun je een tegemoetkoming krijgen van zorginkopers, de zogenaamde continuïteitsbijdrage. Maar verwacht je ondanks deze continuïteitsbijdrage een omzetverlies van € 4.000,– en heb je € 4.000,– of meer aan vaste lasten, dan kun je ook in aanmerking komen voor de compensatie van € 4.000,–. Je moet dan een kopie van de stukken uit je boekhouding van 2020 kunnen overleggen, waaruit blijkt wat de hoogte is van de tegemoetkomingen die je van zorginkopers hebt ontvangen.

Aanvragen vanaf ca. 22 april 2020

Je kunt de aanvraag voor de tegemoetkoming van € 4.000,– rond 22 april 2020 aanvragen bij de RVO.nl. Als je een bericht van RVO.nl wilt ontvangen dat het indienen van een aanvraag mogelijk is, dan kun je dat met een formulier op de website van RVO.nlaangeven (aanmelden update voor zorgondernemers).

Vrijstelling btw gratis medische hulpmiddelen (15-4-2020)

Lever je gratis medische hulpmiddelen aan zorginstellingen, zorginrichtingen en huisartsen, dan hoef je geen btw af te dragen.
Je mag wel de btw op de inkoopkosten blijven aftrekken. Dit is ook een tijdelijke maatregelen voor 3 maanden, met terugwerkende kracht vanaf 16 maart 2020.

Vrijstelling btw uitleen zorgpersoneel (15-4-2020)

Als zorginstelling of als zorgverlener hoef je drie maanden geen btw te berekenen en af te dragen over het uitlenen van zorgpersoneel. Dit geldt tot 16 juni a.s. (met terugwerkende kracht vanaf 16 maart 2020). Voorwaarde is dat je afnemer (inlener, dus de zorginstelling, huisarts, etc.) de btw-vrijstelling toepast. Daarnaast mag je als zorgverlener of als uitlener alleen de bruto loonkosten in rekening brengen met een opslag van maximaal 5% kostenvergoeding. Als uitlener mag je de inkoop-btw blijven aftrekken.

Financiële steun zorgverzekeraars voor zorgaanbieders (7-4-2020)

Als gevolg van de coronacrisis kun je als zorgprofessional worden geconfronteerd met een (fors) lagere omzet. Toch kun je in principe geen beroep doen op de compensatieregeling getroffen sectoren (TOGS), de bijstand voor zelfstandigen (TOZO) en de tegemoetkoming loonkosten personeel (NOW). Om als zorgverlener ook ondersteuning te ontvangen kun je als zorgaanbieder een bijdrage krijgen van de zorgverzekeraars als je inkomsten misloopt tijdens de coronacrisis.

Ben je als zorgaanbieder niet direct betrokken bij de zorg aan coronapatiënten, dan kun je in aanmerking komen voor een maandelijkse continuïteitsbijdrage. Hierdoor krijg je compensatie voor een lagere omzet als gevolg van de coronacrisis. De bedoeling is dat je met de bijdrage onder meer je vaste lasten kan blijven betalen, zoals personeels- en huisvestigingskosten. De zorgverzekeraars, verenigd in Zorgverzekeraars Nederland, willen op die manier je bijstaan en tevens garanderen dat hun verzekerden de zorg krijgen die zij nodig hebben, nu én na de coronacrisis.

De regeling voor de continuïteitsbijdrage treedt op 1 mei in werking, met terugwerkende kracht tot 1 maart t/m in principe 30 juni 2020. De financiële steunmaatregelen gelden zowel voor gecontracteerde als ongecontracteerde zorgaanbieders. Bepaalde groepen zorgaanbieders die nu al in acute financiële problemen dreigen te komen, kunnen een vooruitbetaling aanvragen. Deze vooruitbetaling geldt voor: eerstelijns laboratoria, mondzorg, kraamzorg, fysiotherapie, oefentherapie, ergotherapie, wijkverpleging, zittend ziekenvervoer en zelfstandige behandelcentra in de medisch-specialistische zorg.

De steun op hoofdlijnen volgens de brief van Zorgverzekeraars Nederland van 5 april 2020:

  • de eerste uitbetaling vindt plaats in de maand mei (over de periode vanaf 1 maart) en vervolgens elke maand zolang de regeling van kracht is;
  • de continuïteitsbijdrage wordt toegekend om gedurende deze coronacrisis de capaciteit van zorgaanbod in stand te houden, en beoogt een redelijke tegemoetkoming te geven voor gemiste dekking van doorlopende kosten;
  • de hoogte van de bijdrage wordt vastgesteld als een percentage van de door zorgverzekeraars vergoede omzet;
  • dat percentage wordt per sector door de zorgverzekeraars vastgesteld, mede op advies van een onafhankelijke partij. Het is afhankelijk van de vaste lasten van de sector en de mate waarin de sector nog in staat is om zorg te leveren;
  • onze verwachting is dat de continuïteitsbijdrage zal liggen tussen de 60 en 85% van de zorgkosten die onder normale omstandigheden door zorgverzekeraars wordt vergoed;
  • de continuïteitsbijdrage hoeft niet te worden terugbetaald, maar wordt, voor zover billijk en mogelijk, wel verrekend met de productie gedurende de maanden dat deze van toepassing is en met de eventuele hogere productie als gevolg van inhaaleffecten daarna. Hiermee zorgen we ervoor dat de zorgkosten niet hoger zijn dan in de situatie zonder vraaguitval ten gevolge van de coronacrisis.

Volgens de brief is een belangrijke voorwaarde om in aanmerking te komen voor deze regeling dat de zorgaanbieder geen aanspraak maakt op relevante Rijksregelingen in het kader van de coronacrisis, behalve voor het deel omzetdaling dat mogelijk resteert na aftrek van de vergoeding door de regeling van zorgverzekeraars.
Verdere voorwaarden voor de continuïteitsbijdrage worden momenteel uitgewerkt. Met het oog op uitvoerbaarheid van de regeling wordt bezien in hoeverre voor de uitbetaling een drempelbedrag van € 250,– euro per zorgverzekeraar per maand moet worden gehanteerd.

Uitbreiding Stimuleringsregeling eHealth Thuis (SET)

Ben je een aanbieder van zorg of ondersteuning aan thuiswonende, kwetsbare ouderen en mensen met een chronische ziekte of beperking? En wil je in deze periode rond de coronacrisis extra investeren in digitale zorg op afstand? Dan kun je wellicht gebruik maken van de uitgebreide Stimuleringsregeling E-Health Thuis (SET). De SET is op initiatief van het ministerie van VWS sinds 25 maart 2020 uitgebreid met de extra regeling ‘SET COVID-19’. Deze regeling stelt per aanvraag € 50.000,– beschikbaar voor investeringen in digitale zorg op afstand en is bedoeld voor zorg- en welzijnsorganisaties die nu extra willen investeren in digitale zorg op afstand.

Behoefte aan technologische mogelijkheden door coronacrisis

De zorg aan thuiswonende, kwetsbare ouderen of mensen met een chronische ziekte of beperking staat onder druk door het coronavirus en de maatregelen om verspreiding te voorkomen. Als zorgaanbieder heb je daarom behoefte aan meer technologische mogelijkheden om snel zorg op afstand te kunnen bieden of om mantelzorgers te ondersteunen bij hun zorgtaken. De mogelijkheden zijn bijvoorbeeld beeldschermzorg, indicatiestelling via een app en medicijndispensers.

Extra ondersteuning bij beeldschermzorg

Vraag je subsidie aan voor beeldschermzorg? Vanuit het ondersteuningsprogramma SET-up lanceert VitaValley een ‘Fasttrack Beeldschermzorg‘. Dit is een toolkit voor het snel implementeren van beeldschermzorg door aanbieders van ondersteuning en zorg (zie https://vitavalley.nl/programma/fasttrack-beeldschermzorg). Daar kun je kennis en praktische instrumenten/tips vinden voor organisatie, inrichting, gebruik en training.

De subsidie wordt primair ingezet om projectkosten voor het implementeren van de digitale toepassingen te kunnen betalen. Hulp bij de implementatie mag worden ingehuurd. Daarnaast kan tot 50 procent van het bedrag worden besteed aan technologie zoals aanschaf van licenties of apparaten. Er wordt geen eigen bijdrage gevraagd. Alle zorgaanbieders kunnen gebruik maken van de regeling door het indienen van een korte aanvraag. Aanvragers ontvangen binnen maximaal 5 werkdagen reactie. Na goedkeuring ontvang je binnen 5 werkdagen het subsidiebedrag. De noodregeling is sinds 25 maart om 09.00 uur opengesteld via rvo.nl/set-corona.

Je kunt meer informatie vinden en een aanvraag indienen via RVO.nl bij SET: Uitbreiding voor coronavirus (SET COVID-19).