Laatste update: 22-03-2020, 07:45 uur
Het zijn bizarre tijden met een ongekende impact op ons dagelijks leven, zowel privé als zakelijk. Uiteraard gaat de gezondheid voor alles en hopen wij van harte dat jij en je naasten gezond blijven. De onzekerheid en eventuele financiële gevolgen kunnen ook stress geven; deze kunnen wij niet wegnemen. Wel hopen wij met deze website duidelijkheid te verschaffen voor welke steunmaatregelen jij met je bedrijf in aanmerking zou kunnen komen.
Let op: uiteraard moeten wij hierbij een aantal flinke slagen om de arm houden, aangezien de voorwaarden die gelden voor de steunmaatregelen nog niet duidelijk zijn. Wij raden je dan ook aan om de website van de overheid met nieuws over het coronavirus en de maatregelen in de gaten te houden.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19
Daarnaast raden we je aan om contact op te nemen met je financieel adviseur (administratiekantoor/accountant). Die weet wat er speelt in je bedrijf, en die kan je ook verder helpen en ondersteunen met de aanvragen.
Acties kabinet
De overheid heeft maatregelen aangekondigd om het coronavirus te bestrijden, die economisch gezien forse impact hebben op het dagelijks leven in Nederland, in het bijzonder voor de ondernemers, van zzp’er tot multinational. Voor een ieder zullen de gevolgen merkbaar zijn, zowel privé als zakelijk.
17 maart jl. heeft het kabinet bij monde van de ministers Hoekstra, Koolmees en Wiebes het steunpakket voor bedrijven bekend gemaakt voor bedrijven die door het coronavirus in problemen komen. Welke maatregelen zijn aangekondigd en in hoeverre zijn deze voor jou te gebruiken?
Compensatieregeling getroffen sectoren
Sommige sectoren worden extra hard getroffen door de maatregelen van het kabinet, bijvoorbeeld omdat er een verplichte sluiting geldt (horeca) of door annuleringen (reisbranche). Het kabinet komt met een compensatieregeling van € 4.000—, die niet hoeft te worden terugbetaald, maar die bedoeld is om lopende kosten te kunnen betalen. Deze regeling wordt nu uitgewerkt. Vooralsnog verwachten wij dat alleen een beperkte groep bedrijven die verplicht zijn hun deuren te sluiten, aanspraak kunnen maken op deze compensatie.
Verlaging voorlopige aanslagen 2020
Voor de voorlopige aanslagen over dit jaar kun je je accountant/administratiekantoor verzoeken een verlaging in te dienen voor de vennootschapsbelasting voor bv en/of voor de inkomstenbelasting afgestemd op een lagere winst c.q. inkomen. Mocht in de loop van 2020 blijken dat winst en je inkomen toch hoger uitkomt, dan kan je accountant/administratiekantoor in de loop van 2020 opnieuw een verzoek voor je indienen voor een aanvullende, hogere aanslag, zodat je toch een beetje in de pas blijft lopen met de belastingen. Neem hiervoor contact op met je financieel adviseur.
Bijzonder uitstel van betaling van belastingen
Heb je naast de belastingen voor 2020 nog andere belastingen te betalen, en kun je deze niet betalen dan kun je bijzonder uitstel van betaling aanvragen bij de Belastingdienst. Het bijzonder uitstel geldt voor de inkomstenbelasting en de omzetbelasting (btw) en voor de vennootschapsbelasting en de loonbelasting.
Eventuele boetes voor het niet op tijd betalen, hoeven niet te worden betaald. Als je later betaalt, moet je vaak rente betalen. Deze zogenaamde invorderingsrente en/of belastingrente wordt tijdelijk verlaagd van 4% naar (bijna) 0%. Het bijzonder uitstel moet schriftelijk aangevraagd worden bij de Belastingdienst. Vervolgens moet er binnen 4 weken nadat je uitstel hebt aangevraagd een verklaring van een ‘derde deskundige’ worden nagestuurd. Nadere informatie hieromtrent volgt nog.
Zolang de opdrachten bij je bedrijf doorlopen en je geld hebt om met name de omzet- en de loonbelastingen te betalen raad ik je aan om geen uitstel van betaling aan te vragen voor de belastingen voor 2020; deze belastingen zullen namelijk niet lager worden. Voor de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting kun je voor 2020 verlagingen aanvragen (zie verlaging voorlopige aanslagen 2020).
Heb je nog maar heel weinig opdrachten of geen opdrachten meer en heb je geen geld om de aanslagen te betalen, dan raad ik je voor alle lopende belastingaanslagen uitstel van betaling aan te vragen. Neem hiervoor contact op met je financieel adviseur.
// Update bijzonder uitstel van betaling van belastingen (20-3-2020)
De aanvragen voor bijzonder uitstel van betaling kan nu ingediend worden voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen. Daarvoor moet je een brief naar de Belastingdienst sturen waarin je aangeeft dat je door de uitbraak van corona in betalingsproblemen bent gekomen. Nadat de Belastingdienst het verzoek heeft ontvangen stoppen zij met het invorderen van het geld van de belastingaanslagen. Je krijgt automatisch 3 maanden uitstel van betaling. Een boete voor het niet op tijd betalen van btw of loonheffingen hoef je niet te betalen.
Even praktisch: je kunt pas uitstel aanvragen als je de aanslagen hebt ontvangen; dit geldt voor de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting. Voor de omzetbelasting (btw) en de loonheffingen geldt dat je uitstel kan aanvragen nadat je de aangifte hebt ingediend.
Heb je langer dan 3 maanden uitstel nodig, dan moet er een verklaring van een deskundige meegestuurd worden. Neem contact op met je financieel adviseur om dit af te stemmen.
Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)
Daalt je inkomen onder het bijstandsniveau, dan kun je een aanvulling op je inkomen ontvangen voor levensonderhoud. De netto bijstandsuitkering, inclusief vakantiegeld voor alleenstaanden, is € 1.052,32 per maand. De aanvulling hoeft niet te worden terugbetaald. De Bbz-lening staat ook open voor dga’s die een meerderheidsbelang hebben in de bv.
Normaal gesproken kom je niet in aanmerking voor de ondersteuning als je spaargeld/vermogen hebt of als je partner inkomen heeft. De zogenaamde ‘vermogenstoets en partnertoets’ zal in deze tijdelijke regeling komen te vervallen.
Ondersteuning volgens deze regeling is ook mogelijk in de vorm van een lening voor bedrijfskapitaal tegen een verlaagd rentepercentage. Waaraan je exact moet voldoen en welke regels er precies gaan gelden is nu nog niet bekend. De regeling wordt uitgevoerd door de gemeente.
Tegemoetkoming loonkosten personeel (NOW)
Dit is een regeling voor als je personeel in dienst hebt en als je een omzetverlies verwacht van minimaal 20%. Je kunt dan bij het UWV voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen van maximaal 90% van de loonsom, afhankelijk van het omzetverlies. Het UWV zal een voorschot verstrekken van 80% van de gevraagde tegemoetkoming. De bedoeling is dat je daardoor je personeel kunt blijven doorbetalen. Voorwaarde is dat er geen personeel mag worden ontslagen vanwege het coronavirus.
Deze zogenaamde ‘Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)’ wordt zo spoedig mogelijk opengesteld en is de vervanger van de huidige regeling ‘werktijdverkorting’. Overleg met je financieel adviseur en houd de website van de rijksoverheid in de gaten of de NOW is opengesteld en hoe je de tegemoetkoming kan aanvragen.
// Update tegemoetkoming loonkosten personeel (NOW) – vrijwillige sluiting 21-3-2020
Zojuist is bekend geworden dat ook bij vrijwillige sluiting je gebruik kunt maken van de tegemoetkoming loonkosten personeel. De NOW-regeling geldt dus ook voor kappers, schoonheidssalons, bakkers, etc. die vrijwillig de deuren sluiten.
Samengevat zijn de voorwaarden:
- Als je NOW aanvraagt ben je verplicht géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aan te vragen voor je werknemers in de periode waarvoor je tegemoetkoming krijgt.
- Je verwacht tenminste 20% omzetverlies.
- De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden, die je eenmalig kunt verlengen met nog eens 3 maanden (er kunnen extra voorwaarden gelden voor verlenging).
- NOW is voor omzetdalingen vanaf 1 maart 2020.
- Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring verplicht.
- De NOW moet je aanvragen bij het UWV. Dat kun je nu nog niet doen, maar daar wordt hard aan gewerkt. Wanneer je een aanvraag kunt doen wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt.
Tegemoetkoming loonkosten dga’s
Sta je alleen zelf op de loonlijst van je holding, dan ben je meestal niet een ‘normale’ werknemer, maar heb je een bijzondere status. Je draagt dan namelijk geen werknemerspremies af, zoals ww-premie, wia-premie, etc. Normaal gesproken kun je dan als dga geen werktijdverkorting aanvragen met een tegemoetkoming in de loonkosten. Hiervoor moeten we afwachten wat de uitwerking van de regels voor de NOW zijn of de dga een beroep zou kunnen doen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Ook hiervoor geldt weer: houd het nieuws in de gaten en vraag het aan je financieel adviseur.
Rentekorting kleine ondernemers op microkredieten Qredits
Qredits verstrekt microkredieten aan kleine en startende ondernemers, die via de bank moeilijk een financiering kunnen krijgen. Als een ondernemer een krediet heeft lopen bij Qredits en geraakt wordt door de coronaproblematiek, dan kan tijdelijk uitstel van aflossing voor zes maanden worden aangevraagd, terwijl de rente wordt verlaagd naar 2%. Neem hiervoor contact op met Qredits (https://qredits.nl/).
Verruiming van de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)
Bedrijven kunnen de BMKB-regeling benutten voor overbruggingskrediet of om hun rekening-courant-krediet bij de bank te kunnen verhogen. Deze verruiming is essentieel voor de liquiditeit van kleinere ondernemers die inkomsten of productie mislopen door het coronavirus.
Verruiming regeling Garantie Ondernemersfinanciering (GO)
Ondernemingen die problemen ondervinden bij het verkrijgen van bankleningen en bankgaranties kunnen gebruik maken van de Garantie Ondernemersfinanciering-regeling (GO). Deze regeling wordt verruimd.
Tijdelijke borgstelling voor land- en tuinbouwbedrijven
Voor de land- en tuinbouwbedrijven komt er een tijdelijke borgstelling voor werkkapitaal onder de regeling Borgstelling MKB-Landbouwkredieten (BL). Daarmee staat het kabinet borg voor de kredieten van agrarische ondernemers. De aangepaste BL-regeling geldt vanaf 18 maart 2020.
Overleg over toeristenbelasting en maatregelen cultuursector
Het kabinet overlegt met de gemeenten over de mogelijkheid om voorlopige lokale aanslagen aan ondernemers stop te zetten en al opgelegde aanslagen aan bedrijven in te trekken. Het gaat hierbij in het bijzonder om de toeristenbelasting. Ook is het kabinet met de cultuursector in overleg om te kunnen aansluiten bij bovengenoemde maatregelen en eventuele specifieke maatregelen.
Bijdrage kinderopvang
Ouders die normaliter kinderopvang gebruiken, moeten de gehele factuur aan de kinderopvang blijven voldoen, ook als zij op dit moment niet van opvang gebruik kunnen maken. Voor ouders betekent het doorbetalen dat het recht op kinderopvangtoeslag blijft bestaan en dat de plek in de kinderopvang, wanneer deze weer regulier opengaat, behouden blijft. Een deel van de factuur heeft betrekking op de eigen bijdrage die ouders betalen. De inzet van het kabinet is om deze kosten zoveel mogelijk te compenseren. Verder informatie volgt zo snel mogelijk.
// Update 20-3-2020
De ouders krijgen de kosten van de kinderopvang terug voor de periode dat zij hun kinderen niet mogen brengen. Het kabinet heeft besloten dat alle ouders de eigenbijdrage terugkrijgen die zij betalen voor de periode van 16 maart t/m 6 april 2020, dus ook de ouders met een cruciaal beroep die hun kinderen naar de kinderopvang brengen.
Banken geven uitstel voor zakelijke financieringen
Ondernemers in alle sectoren met een financiering tot 2,5 miljoen euro kunnen zes maanden uitstel van rente en aflossing krijgen op hun lopende leningen. Het gaan om de volgende banken: ABN AMRO, ING, Rabobank, Triodos Bank, de Volksbank en BNG Bank.
Ook hebben de banken aangekondigd uitstel te willen geven voor het aflossen van een hypotheek of lening, alleen wordt dat per klant bekeken.
Kijk op de website van je bank wat je hiervoor moet doen.
Pensioenopbouw en tijdelijke arbeidsduurverkorting
Tijdens de tijdelijke arbeidsduurverkorting i.v.m. het coronavirus kunnen werknemers in een van de volgende situaties terecht komen. Wat gebeurt er dan met de pensioenopbouw?
- Arbeidsduurverkorting, maar het dienstverband duurt voort: de pensioenopbouw gaat onverkort door. Als er een lager loon wordt ontvangen kan de pensioenopbouw worden voortgezet over het loon voorafgaande aan de arbeidsduurverkorting
- Arbeidsduurverkorting waarbij het dienstverband (gedeeltelijk) tijdelijk wordt beëindigd (bijvoorbeeld ww-uitkering). De pensioenopbouw mag worden voortgezet o basis van het pensioengevend loon dat de medewerker voorafgaande aan de arbeidsduurverkorting heeft ontvangen
- Arbeidsduurverkorting waarbij geen sprake is van onvrijwillig ontslag of er geen inkomensvervangende uitkering wordt ontvangen. In dat geval kan onder voorwaarden gebruik worden gemaakt van de vrijwillige voortzetting van de pensioenopbouw.
Pensioen zorgmedewerkers
Zorgmedewerkers die vijf jaar vóór hun aow-leeftijd vervroegd met pensioen kunnen normaal gesproken niet weer gaan werken, zonder fiscale gevolgen. Het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen van de Belastingdienst geeft aan dat er geen fiscale gevolgen zullen zijn voor zorgmedewerkers die nu in verband met de uitbraak van het coronavirus opnieuw weer aan het werk gaan.
Energiebelasting
Het kabinet wil de heffing van de energiebelasting en/of de heffing van Opslag Duurzame Energie (ODE) voor bedrijven in de tweede, derde en vierde belastingschijf tijdelijk uitstellen.
Coulance betaling pensioenpremies personeel
De Stichting van de Arbeid waarin zowel werkgevers als vakbonden vertegenwoordigd zijn, heeft met de koepels van pensioenuitvoerders, de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars afgesproken coulant om te gaan met de betaling van pensioenpremies door ondernemers die in acute problemen zijn gekomen door de coronacrisis. Zij zullen met de specifieke bedrijven een speciale regeling treffen.
Het Pensioenfonds Detailhandel en de branchevereniging INretail zijn overeengekomen dat de winkeliers de betaling van de pensioenpremie voor hun personeel maximaal 60 dagen mogen uitstellen.